March 26, 2010

kau tampan sekarang.. ='(

Teringat zaman kanak kanak dulu.. Jiwa semua bersih bersih. Fikiran pun masih suci ewah. Teringat perbualan kite lame dulu

"nanti dah akil baligh aku takmo buat dose, eee takutlah nanti masuk neraka. nak solat penoh, tutup aurat, nak buat baek je. "

"tula.. aku pon same. cube tengok kawan kite tu sukehati je tinggal solat, tak pakai tudung tak takot ke ek buat dose?"


Sekarang masing masing dah besar. Kate kate tu ibarat angin yang menyapa sebentar terus berlalu. Diri ini pun masih terkapai kapai mencari arah.


hari itu..
aku excited.
dah bertahun lame kite tak bersua..
jejak kasih yang terjadi serius sangat menggembirakan..
tapi jugak membuat hati sedikit terkilan..

kamu yang dulu ayu..sopan..
pendiam tak banyak bercakap
bukan macam aku yang huha sane huha sini dengan member2 dalam kelas =P (kantoi)
kamu yang dulu lemah lembut
kamu yang dulu baik hati..
kamu yang selalu beralah dengan aku dalam ape ape hal..
kamu antare kawan yang aku rase antara yang 'bersih'
tapi sekarang dah lain..

luaran kamu lain
penampilan kamu lain
kamu dah tak macam dulu

kamu dah ade pasangan hati...
tapi kenape si buah hati itu mesti "si jelita"?

dan kau dah tak secantik dulu..


sebab kau dah ubah keCANTIKan kau supaye kelihatan TAMPAN..



kenape, kawan ? ='(



Untuk menegur dengan tangan, aku tak berkuasa. Dengan lisan, kite sekarang jauh, hubungan kite tak serapat dulu untuk mudah menegur dalam bermesra. Maka dengan hati cume yang termampu, dan ini menjadi bukti betape masih lemahnye iman ku..

Dalam hal ini, walau penampilan luaran dia berubah, tapi kite tak tahu bagaimana dalaman dia. Tak berhak untuk menghukum. Mungkin dia ade sebab kenape berubah macam ni. Bukan hak kite untuk 100% salahkan die, sebelum tahu punca yang mempengaruhi keputusannya ini.. Mungkin, dia sendiri tak tahu ini salah? Mungkin tak ade yang menegur bila melihat dia begini? Mungkin masalah yang melanda menjadi punca..?

Ya Allah, Kau bukakanlah pintu hati kami, juga rakan rakan kami, agar tertunjuk hidayah oleh Mu akan perbuatan perbuatan kami yang jauh menyimpang dari suruhan dan larangan Mu. Dari sekecil kecil dosa, hingga sebesar besar nya. Lindungi kami, Tuhan.

Harap, amin kan bersama.. mendoakan itu adelah lebih baik, berbanding mencaci maki si pelaku kesilapan, tanpa memeriksa punca disebalik kesilapannya

13 comments:

farihah ahmad said...

moga diri ttp istiqamah..
insyaAllah..

Anon Straight said...

paten ade member pengkid ker???
huish....

nedd said...

macam nedd ckp smlm lah. cuba scan dulu reason dia cmtu. boleh tertolong lagi tu. =)

nawez said...

i pon ade member pengkid gak.. hensem kot.. kahkahkah

aishah jauhara said...

Salam.

Emm,bunyinya sadis sekali,luahan yang ikhlas dari seorang sahabat untuk sahabatnya.

Ya, pertama sekali, apa2 pun, doa tetap dihulurkan, dipanjatkan, merayu pada Allah Taala. Bukankah mendoakan orang lain itu amalan yang dituntut. Moga2 orang lain juga turut mendoakan untuk kebaikan kita di luar pengetahuan kita.

Apa puncanya, jelas sekali, undefined. Mungkin..
Tapi, bukankah Allah Taala berfirman,
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, sehinggalah mereka sendiri yang mengubah nasib mereka.."

Apa kata, kita cuba menyalahkan diri sendiri. Mungkin di sana ada salah dan silap kita sebagai seorang sahabat dan saudara seagama. I know u've tried ur best. Tapi, tak salah kan kalau kita sentiasa mencuba untuk istiqamah dalam memberi peringatan, lebih2 lagi terhadap orang yang kita rapat, orang yang kita sayang, orang yang kita sama-sama mempunyai kesedaran tentang keindahan Islam..

Nasihat-menasihati, tegur-menegur, banyakkan istighfar, banyakkan berdoa supaya Allah menjauhkan kita dengan hasutan syaitan, musuh yang nyata. Kadang-kala, tanpa kita sedar, syaitan selalu membisikkan, "Eh, cuba kau tengok kawan kau tu,dulu bukan main lagi alimnya, lemah lembut, sopan-santun, orang kata ada 'class' la.tapi sekarang,hampeh..teruk betul..kau jangan kawan dah dengan orang macam tu..biarkan dia terus buat dosa..susah dah nak tegur orang yang macam tu..bla..bla..bla.." (ni rekaan je ea..,xde kena mengena antara yang hidup atau yang dah meninggal dunia.)

Walauapapun, bukan itu yang kita mahukan. Perkara sudah terjadi. Perubahannya di depan mata. Tugas kita? I knew u know better than me.
=)

Betul la kata 'nedd', percayalah, sahabat awak tu masih boleh dibantu. Pintu rahmat Allah selalu terbuka luas untuk hamba-hambaNya. Cuma kita yang memilihnya, dengan bantuan dari Yang Esa.

Mintalah bantuan dariNya. Sentiasalah berdoa untuk sahabat2 kita, dalam masa yang sama, perbaiki diri kita ke arah yang lebih baik. Kita tak nak masuk syurga sorang2 kan? (Ingat lagi tak ayat ni,ten? he..)
So, fikirlah apa yang terbaik.

I only give u some motivation (mayb..),and the rest,terserah la..
Maaf, ni je yang mampu saya bagi pandangan. Moga2 kata-kata ini, sudah diserap dalam diri saya. Kita sama-sama ambil pengajaran.
Dan saya bukanlah orang yang selayaknya. Hanya seorang hamba yang 'concern' terhadap saudaranya..=>

Ok, dah panjang ni. Act, nak tulis semalam, tapi x boleh. Tuannya tengah emo, tak bagi..hehe..
Calm down ya ukhti..(bahasa rojak pulak)

Saya doakan moga awak terus istiqamah di jalan yang benar.
Good job atin!

^_^'

Wassalam.

~Aslih Nafsak Wad'u Ghairak~

Anon Tampan said...

hey paten..besarkan sket tulisan kat komen neh...mcm xikhlas je nk bg org komen..hak hak...

dell~ said...

emm..jiha..
sabar la.. mst ade hikmahnye..

fatin nazihah ashari said...

(^_^)V
hmm hihi..

Aishah:
thanx to you untuk nasihat yang sungguh panjang lebar, bermakne, padat, mantap, berwibawe, mengene, etc etc ah. *hebat hebat. insyaAllah akan cube serap semuanya.. hihi sahabat yg baik adelah yg mengingatkan jua menenangkan di saat sahabatnye jatuh, susah, lupa. terimakasih untuk kate kate perangsang ini! appreciate sangat :)

*nanti saye balik Bangi jangan lupe sate kajang yawww :P

nedd :
yup. insyaAllah, i'll try. thx nedd :)

farihah :
insyaAllah :)

Anon Straight/Tampan :
okay da besarkan..Zzzz

Akak :
bukan soal rupe hensem.. tapi soal halal haram. ish2 tak membine sungguh komen mu *i kno u are joking. fine. (-_-")

Dell :
ye.. takde yg terjadi melainkan ade hikmah. thx dell

Bijen M. said...

Tampankah?
Rasanya jambu kot.
Wow.

Anonymous said...

salam..akk prnah dduk pd kn dlu??
^^ sj tnye..salam ukhwah

aishah jauhara said...

Aten, not sate kajang la..

Juz nasi arab, right?

hehe..^_^'

qusyairi said...

=)

at least masih concern..

selagi nyawa nya bukan takat halkum..
ada masa taubat..
means ada masa lg nak nasihat..
*sampai bila nk selemah2 iman ye dak?

=p
*cewah ckp org..

oh yea..
skng renggang kan?
jadi rapat2 kan la..
bukankah sahabat y rapat sahabat y dpt membentuk diri?

sekadar formula budak darjah dua..
bole aplikasi kalau nak

*peace!..

=)

fatin nazihah ashari said...

Bijen :
iya.. jambu. tapi ade yang jauh lagi tampan dari lelaki ori

Anonymous :
emm yup. dululah. btw awak siape ye? rakan sekolah di pd dulu ke? my junior or sebatch?

Aishah :
hihi. silap plak. xpe2 sate kajang tu pencuci mulut. *demand lak aii =P

Qusyairi :
yup, sekarang jauh. tapi dalam usaha mendekatkan. tengah tungguh pihak 'sane' untuk 'approve' dulu. bersedia menerima green light.
terimekasih :)

March 26, 2010

kau tampan sekarang.. ='(

Teringat zaman kanak kanak dulu.. Jiwa semua bersih bersih. Fikiran pun masih suci ewah. Teringat perbualan kite lame dulu

"nanti dah akil baligh aku takmo buat dose, eee takutlah nanti masuk neraka. nak solat penoh, tutup aurat, nak buat baek je. "

"tula.. aku pon same. cube tengok kawan kite tu sukehati je tinggal solat, tak pakai tudung tak takot ke ek buat dose?"


Sekarang masing masing dah besar. Kate kate tu ibarat angin yang menyapa sebentar terus berlalu. Diri ini pun masih terkapai kapai mencari arah.


hari itu..
aku excited.
dah bertahun lame kite tak bersua..
jejak kasih yang terjadi serius sangat menggembirakan..
tapi jugak membuat hati sedikit terkilan..

kamu yang dulu ayu..sopan..
pendiam tak banyak bercakap
bukan macam aku yang huha sane huha sini dengan member2 dalam kelas =P (kantoi)
kamu yang dulu lemah lembut
kamu yang dulu baik hati..
kamu yang selalu beralah dengan aku dalam ape ape hal..
kamu antare kawan yang aku rase antara yang 'bersih'
tapi sekarang dah lain..

luaran kamu lain
penampilan kamu lain
kamu dah tak macam dulu

kamu dah ade pasangan hati...
tapi kenape si buah hati itu mesti "si jelita"?

dan kau dah tak secantik dulu..


sebab kau dah ubah keCANTIKan kau supaye kelihatan TAMPAN..



kenape, kawan ? ='(



Untuk menegur dengan tangan, aku tak berkuasa. Dengan lisan, kite sekarang jauh, hubungan kite tak serapat dulu untuk mudah menegur dalam bermesra. Maka dengan hati cume yang termampu, dan ini menjadi bukti betape masih lemahnye iman ku..

Dalam hal ini, walau penampilan luaran dia berubah, tapi kite tak tahu bagaimana dalaman dia. Tak berhak untuk menghukum. Mungkin dia ade sebab kenape berubah macam ni. Bukan hak kite untuk 100% salahkan die, sebelum tahu punca yang mempengaruhi keputusannya ini.. Mungkin, dia sendiri tak tahu ini salah? Mungkin tak ade yang menegur bila melihat dia begini? Mungkin masalah yang melanda menjadi punca..?

Ya Allah, Kau bukakanlah pintu hati kami, juga rakan rakan kami, agar tertunjuk hidayah oleh Mu akan perbuatan perbuatan kami yang jauh menyimpang dari suruhan dan larangan Mu. Dari sekecil kecil dosa, hingga sebesar besar nya. Lindungi kami, Tuhan.

Harap, amin kan bersama.. mendoakan itu adelah lebih baik, berbanding mencaci maki si pelaku kesilapan, tanpa memeriksa punca disebalik kesilapannya

13 comments:

farihah ahmad said...

moga diri ttp istiqamah..
insyaAllah..

Anon Straight said...

paten ade member pengkid ker???
huish....

nedd said...

macam nedd ckp smlm lah. cuba scan dulu reason dia cmtu. boleh tertolong lagi tu. =)

nawez said...

i pon ade member pengkid gak.. hensem kot.. kahkahkah

aishah jauhara said...

Salam.

Emm,bunyinya sadis sekali,luahan yang ikhlas dari seorang sahabat untuk sahabatnya.

Ya, pertama sekali, apa2 pun, doa tetap dihulurkan, dipanjatkan, merayu pada Allah Taala. Bukankah mendoakan orang lain itu amalan yang dituntut. Moga2 orang lain juga turut mendoakan untuk kebaikan kita di luar pengetahuan kita.

Apa puncanya, jelas sekali, undefined. Mungkin..
Tapi, bukankah Allah Taala berfirman,
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, sehinggalah mereka sendiri yang mengubah nasib mereka.."

Apa kata, kita cuba menyalahkan diri sendiri. Mungkin di sana ada salah dan silap kita sebagai seorang sahabat dan saudara seagama. I know u've tried ur best. Tapi, tak salah kan kalau kita sentiasa mencuba untuk istiqamah dalam memberi peringatan, lebih2 lagi terhadap orang yang kita rapat, orang yang kita sayang, orang yang kita sama-sama mempunyai kesedaran tentang keindahan Islam..

Nasihat-menasihati, tegur-menegur, banyakkan istighfar, banyakkan berdoa supaya Allah menjauhkan kita dengan hasutan syaitan, musuh yang nyata. Kadang-kala, tanpa kita sedar, syaitan selalu membisikkan, "Eh, cuba kau tengok kawan kau tu,dulu bukan main lagi alimnya, lemah lembut, sopan-santun, orang kata ada 'class' la.tapi sekarang,hampeh..teruk betul..kau jangan kawan dah dengan orang macam tu..biarkan dia terus buat dosa..susah dah nak tegur orang yang macam tu..bla..bla..bla.." (ni rekaan je ea..,xde kena mengena antara yang hidup atau yang dah meninggal dunia.)

Walauapapun, bukan itu yang kita mahukan. Perkara sudah terjadi. Perubahannya di depan mata. Tugas kita? I knew u know better than me.
=)

Betul la kata 'nedd', percayalah, sahabat awak tu masih boleh dibantu. Pintu rahmat Allah selalu terbuka luas untuk hamba-hambaNya. Cuma kita yang memilihnya, dengan bantuan dari Yang Esa.

Mintalah bantuan dariNya. Sentiasalah berdoa untuk sahabat2 kita, dalam masa yang sama, perbaiki diri kita ke arah yang lebih baik. Kita tak nak masuk syurga sorang2 kan? (Ingat lagi tak ayat ni,ten? he..)
So, fikirlah apa yang terbaik.

I only give u some motivation (mayb..),and the rest,terserah la..
Maaf, ni je yang mampu saya bagi pandangan. Moga2 kata-kata ini, sudah diserap dalam diri saya. Kita sama-sama ambil pengajaran.
Dan saya bukanlah orang yang selayaknya. Hanya seorang hamba yang 'concern' terhadap saudaranya..=>

Ok, dah panjang ni. Act, nak tulis semalam, tapi x boleh. Tuannya tengah emo, tak bagi..hehe..
Calm down ya ukhti..(bahasa rojak pulak)

Saya doakan moga awak terus istiqamah di jalan yang benar.
Good job atin!

^_^'

Wassalam.

~Aslih Nafsak Wad'u Ghairak~

Anon Tampan said...

hey paten..besarkan sket tulisan kat komen neh...mcm xikhlas je nk bg org komen..hak hak...

dell~ said...

emm..jiha..
sabar la.. mst ade hikmahnye..

fatin nazihah ashari said...

(^_^)V
hmm hihi..

Aishah:
thanx to you untuk nasihat yang sungguh panjang lebar, bermakne, padat, mantap, berwibawe, mengene, etc etc ah. *hebat hebat. insyaAllah akan cube serap semuanya.. hihi sahabat yg baik adelah yg mengingatkan jua menenangkan di saat sahabatnye jatuh, susah, lupa. terimakasih untuk kate kate perangsang ini! appreciate sangat :)

*nanti saye balik Bangi jangan lupe sate kajang yawww :P

nedd :
yup. insyaAllah, i'll try. thx nedd :)

farihah :
insyaAllah :)

Anon Straight/Tampan :
okay da besarkan..Zzzz

Akak :
bukan soal rupe hensem.. tapi soal halal haram. ish2 tak membine sungguh komen mu *i kno u are joking. fine. (-_-")

Dell :
ye.. takde yg terjadi melainkan ade hikmah. thx dell

Bijen M. said...

Tampankah?
Rasanya jambu kot.
Wow.

Anonymous said...

salam..akk prnah dduk pd kn dlu??
^^ sj tnye..salam ukhwah

aishah jauhara said...

Aten, not sate kajang la..

Juz nasi arab, right?

hehe..^_^'

qusyairi said...

=)

at least masih concern..

selagi nyawa nya bukan takat halkum..
ada masa taubat..
means ada masa lg nak nasihat..
*sampai bila nk selemah2 iman ye dak?

=p
*cewah ckp org..

oh yea..
skng renggang kan?
jadi rapat2 kan la..
bukankah sahabat y rapat sahabat y dpt membentuk diri?

sekadar formula budak darjah dua..
bole aplikasi kalau nak

*peace!..

=)

fatin nazihah ashari said...

Bijen :
iya.. jambu. tapi ade yang jauh lagi tampan dari lelaki ori

Anonymous :
emm yup. dululah. btw awak siape ye? rakan sekolah di pd dulu ke? my junior or sebatch?

Aishah :
hihi. silap plak. xpe2 sate kajang tu pencuci mulut. *demand lak aii =P

Qusyairi :
yup, sekarang jauh. tapi dalam usaha mendekatkan. tengah tungguh pihak 'sane' untuk 'approve' dulu. bersedia menerima green light.
terimekasih :)