August 26, 2009

kita malas, atau teknologi yang bersalah

Zaman sekarang sudah moden. bilamana manusia selalu guna teknologi untuk pelbagai kegunaan. lebih-lebih lagi kalau rumah ada wifi. ditambah pula laptop pun bagi yang sudah bergelar mahasiswa ( hehehehe) ada sorang satu. Jadinya kemalasan dalam diri untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat walau DI RUMAH SEKALIPUN..tetap tinggi.

Maka, bagi remaja 'berteknologi' ini mereka akan guna kan kemudahan sebaiknya. disini teknologi yang dimaksudkan adalah chatting gune ym tak pun g-talk.


Kisah 1 : lokasi Bilek Ray dan Bilek Nawwar

Ray Jr : nawai, tolong edit gambar kak farah kawen. abang nak wat video

nawwar88 : huh. gambar mane. buatla sendiri

Ray Jr : ala..tolong-menolong la. buat chantek2.

nawwar88 : yola3. datangle bilik orang bagi gambar

Ray Jr : okeh.

--------------------------------------------------------------------

Kisah 2 : lokasi Bilek Nawwar dan Ruang Tamu

nawwar88 : paten!! jom shopping esok

nazihah_me : hoyeh. mane? Mid?

nawwar88 : yer. nanti I nak tengok citer Setem. pastu nk befoya2 beli baju

nazihah_me : kol bape? awal pagi laa. lambat2 tak best

nawwar88 : kol 9! kol 9!

nazihah_me : heh. boleh caye ke. selalu sangat matahari tegak baru pegi

nawwar88 : isk3..mesti jadi punye. ok set

------------------------------------------------------------------------

Kisah 3 : lokasi Bilek Din dan Ruang Tamu

nash_smart : kak tin, balek kampung esok ke? kate luse

nazihah_me : esokla..tak caye tanye ibu

nash_smart : hoho..hoorayy

nazihah_me : ................................

------------------------------------------------------------------------

Kedudukan antara satu lokasi dengan lokasi lain tidaklah jauh pun. boleh je jalan siket dan cakap hajat yang nak disampaikan. namun begitulah, nama pun sekarang 'dunia teknologi'. Jadinya perlulah dimanfaatkan. Penat kot nak jalan. hehehe

Ini kisah benar lah. takde tokok tambah mahupun pengurangan. anak-anak sekarang makin pemalas kan bila ada teknologi. macam mane perut tak makin boroi kalau berjalan pun malas. menghadap laptop je kejenye.

15 comments:

crixerity said...

maaf. aku belum tahap macam ni lagi. :)

bijen moretti said...

org kata jgn kufur nikmat..
apa guna tuhan bagi akal tinggi suh buat teknologi tapi xmo guna..
sama gak org cipta bumbung tapi kita nak duduk dlm hujan..

dgn ingatan tuus ikhlas maaf zahir batin,
bijan selamat

.::annemishi::. said...

slalu jaa..

kt rumah kt kedah nuh..
lokasi :blik masing2.

mak : pukl brpa nih? x tido g?

anneh : kjap g aar.. skit ja lgi nih..


kt rumah student (BU)
lokasi : bilik dn ruang tamu.

anneh : weh.. test nnt msuk apa aar?

L : bla3....



haahahaa...

ainShahajar said...

ekeke.. nanti ngan maid pon.. chat je..

suh mak korg beli walkie talkie lah kalo gitu..

nawez said...

jeng3~ komen sampai!~

fatin nazihah ashari said...

amirul : adekbadek anda masih belum terpedaye dngn kemodenan lagi. bagus2.haha

bijen : ye ustaz bijen. saye sokong itu :)

anneh : haha. gimme 5. advance yer mak anda pon maqen chatting. hik3

kak ain : huhu. xmola nanti maid tu bawak lari walkie talkie tu gi negare die plak

akak : wah! komen sampai. suke3

fareha azhar said...

mls brjalan...
tp,
bg alasan guna teknologi di hujung jari....hehe

bijen moretti said...

nawez:
adik hg rupanya dahaga kasih sayang dari seorang kakak..
isk..
jagalah beliau leklok..

dgn ingatan tulus ikhlas aidilfitri,
bijan selamat

nawez said...

tu la.. kesian die..
ok dun wori, aku akan jage die elok-elok..

nedd said...

neddsunshine: study!!!!!!!!!!!!!!!!
neddsunshine: sengal!!!!!!!!!!!!!!!
Nabiella Zainal: xnak
neddsunshine: jgn nk menggatal!!!!!!!!!!!!
Nabiella Zainal: biar la

trjadi di ruang tamu-ruang tamu, meja jepun yg sama!

fatin nazihah ashari said...

fareha : haha, hidup memg suke beralasan.

bijan + nawai : ehem sweet ar korg..cececeece..

nedd : haha. ini lagi xleh bla..malas betol korg nak kuar suare..huhu

acik | uyul said...

yea. selalu mengaplikasikan ye bersama rumet terchenta, ain bila mahu keluar makan di kafe zaman2 muda remaja di kolej dahulu.

kini, tiada siapa mahu melakukan demikian bersama lagik huhu
T_T

fatin nazihah ashari said...

kak uyul, xpe2..nanti dah jadi cikgu mainla ym dengan anak murid dalam kelas pula.hehe

dell~ said...

leha...

mmg pown..kitorg pown sme...kelakar pk balik

fatin nazihah ashari said...

haha dell!!
sekarang asek panggel i leha je ye..huhu

August 26, 2009

kita malas, atau teknologi yang bersalah

Zaman sekarang sudah moden. bilamana manusia selalu guna teknologi untuk pelbagai kegunaan. lebih-lebih lagi kalau rumah ada wifi. ditambah pula laptop pun bagi yang sudah bergelar mahasiswa ( hehehehe) ada sorang satu. Jadinya kemalasan dalam diri untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat walau DI RUMAH SEKALIPUN..tetap tinggi.

Maka, bagi remaja 'berteknologi' ini mereka akan guna kan kemudahan sebaiknya. disini teknologi yang dimaksudkan adalah chatting gune ym tak pun g-talk.


Kisah 1 : lokasi Bilek Ray dan Bilek Nawwar

Ray Jr : nawai, tolong edit gambar kak farah kawen. abang nak wat video

nawwar88 : huh. gambar mane. buatla sendiri

Ray Jr : ala..tolong-menolong la. buat chantek2.

nawwar88 : yola3. datangle bilik orang bagi gambar

Ray Jr : okeh.

--------------------------------------------------------------------

Kisah 2 : lokasi Bilek Nawwar dan Ruang Tamu

nawwar88 : paten!! jom shopping esok

nazihah_me : hoyeh. mane? Mid?

nawwar88 : yer. nanti I nak tengok citer Setem. pastu nk befoya2 beli baju

nazihah_me : kol bape? awal pagi laa. lambat2 tak best

nawwar88 : kol 9! kol 9!

nazihah_me : heh. boleh caye ke. selalu sangat matahari tegak baru pegi

nawwar88 : isk3..mesti jadi punye. ok set

------------------------------------------------------------------------

Kisah 3 : lokasi Bilek Din dan Ruang Tamu

nash_smart : kak tin, balek kampung esok ke? kate luse

nazihah_me : esokla..tak caye tanye ibu

nash_smart : hoho..hoorayy

nazihah_me : ................................

------------------------------------------------------------------------

Kedudukan antara satu lokasi dengan lokasi lain tidaklah jauh pun. boleh je jalan siket dan cakap hajat yang nak disampaikan. namun begitulah, nama pun sekarang 'dunia teknologi'. Jadinya perlulah dimanfaatkan. Penat kot nak jalan. hehehe

Ini kisah benar lah. takde tokok tambah mahupun pengurangan. anak-anak sekarang makin pemalas kan bila ada teknologi. macam mane perut tak makin boroi kalau berjalan pun malas. menghadap laptop je kejenye.

15 comments:

crixerity said...

maaf. aku belum tahap macam ni lagi. :)

bijen moretti said...

org kata jgn kufur nikmat..
apa guna tuhan bagi akal tinggi suh buat teknologi tapi xmo guna..
sama gak org cipta bumbung tapi kita nak duduk dlm hujan..

dgn ingatan tuus ikhlas maaf zahir batin,
bijan selamat

.::annemishi::. said...

slalu jaa..

kt rumah kt kedah nuh..
lokasi :blik masing2.

mak : pukl brpa nih? x tido g?

anneh : kjap g aar.. skit ja lgi nih..


kt rumah student (BU)
lokasi : bilik dn ruang tamu.

anneh : weh.. test nnt msuk apa aar?

L : bla3....



haahahaa...

ainShahajar said...

ekeke.. nanti ngan maid pon.. chat je..

suh mak korg beli walkie talkie lah kalo gitu..

nawez said...

jeng3~ komen sampai!~

fatin nazihah ashari said...

amirul : adekbadek anda masih belum terpedaye dngn kemodenan lagi. bagus2.haha

bijen : ye ustaz bijen. saye sokong itu :)

anneh : haha. gimme 5. advance yer mak anda pon maqen chatting. hik3

kak ain : huhu. xmola nanti maid tu bawak lari walkie talkie tu gi negare die plak

akak : wah! komen sampai. suke3

fareha azhar said...

mls brjalan...
tp,
bg alasan guna teknologi di hujung jari....hehe

bijen moretti said...

nawez:
adik hg rupanya dahaga kasih sayang dari seorang kakak..
isk..
jagalah beliau leklok..

dgn ingatan tulus ikhlas aidilfitri,
bijan selamat

nawez said...

tu la.. kesian die..
ok dun wori, aku akan jage die elok-elok..

nedd said...

neddsunshine: study!!!!!!!!!!!!!!!!
neddsunshine: sengal!!!!!!!!!!!!!!!
Nabiella Zainal: xnak
neddsunshine: jgn nk menggatal!!!!!!!!!!!!
Nabiella Zainal: biar la

trjadi di ruang tamu-ruang tamu, meja jepun yg sama!

fatin nazihah ashari said...

fareha : haha, hidup memg suke beralasan.

bijan + nawai : ehem sweet ar korg..cececeece..

nedd : haha. ini lagi xleh bla..malas betol korg nak kuar suare..huhu

acik | uyul said...

yea. selalu mengaplikasikan ye bersama rumet terchenta, ain bila mahu keluar makan di kafe zaman2 muda remaja di kolej dahulu.

kini, tiada siapa mahu melakukan demikian bersama lagik huhu
T_T

fatin nazihah ashari said...

kak uyul, xpe2..nanti dah jadi cikgu mainla ym dengan anak murid dalam kelas pula.hehe

dell~ said...

leha...

mmg pown..kitorg pown sme...kelakar pk balik

fatin nazihah ashari said...

haha dell!!
sekarang asek panggel i leha je ye..huhu